Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca
U TIJEKU

Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca

U srijedu 4. lipnja 2025. godine u 19:00 sati otvorena je izložba "Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca" na Starom gradu Dubovcu. Autori izložbe su kustos dr. sc. Josip Kajinić i muzejska pedagoginja Kristina Pavlović iz Hrvatskog željezničarskog muzeja. Izložbu je moguće razgledati do 24. kolovoza.


O izložbi:

Izložba "Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca" sadržava informacije i ilustracije o povijesti dolaska i razvoja željezničke infrastrukture u karlovačkome kraju, koja je počela 1865. godine dovršetkom pruge Zagreb - Karlovac. U uvodnome dijelu iznesen je kontekst razvoja željezničkog prometa, koji je bio uvjetovan društveno-političkim okolnostima u kojima se nalazio prostor Hrvatske u drugoj polovini 19. stoljeća. Skrenuta je pozornost na to da su se s potpisivanjem Austro-ugarske nagodbe 1867. i Hrvatsko-ugarske nagodbe 1868. stekli preduvjeti za željezničko povezivanje Karlovca s obalom Jadrana, čime je on u željezničkom pogledu dobio puno veću važnost. Prikazano je kako je kroz daljnji razvoj Karlovca te u njegovoj industrijalizaciji upravo željeznica odigrala značajnu ulogu.

Prikazani su i opisani svi kolodvori i stajališta na željezničkim prugama na području današnje Karlovačke županije te je posebno prikazan kolodvor Karlovac, sa svim svojim objektima. Navedeni su i opisani brojni željeznički pružni objekti, među kojima se posebno ističu mostovi i nadvožnjaci, kako na prugama do Karlovca, tako i u samom gradu Karlovcu, ali i dva izuzetno vrijedna željeznička tunela izgrađena u Ozlju. Izneseni su pokazatelji o putničkome i teretnome prijevozu na prugama prema Karlovcu, s istaknutim primjerima starih voznih redova. Opisana su željeznička vozila koja su obilježila promet na tim prugama, počevši od parnih lokomotiva, pa sve do dizel-električnih i električnih lokomotiva te elektromotornih garnitura vlakova. U nastavku prikazani su primjeri željezničke baštine, pri čemu je izdvojen kolodvor u Karlovcu te njegova ložionica s okretnicom, dok je od vozila na području Karlovačke županije istaknuta parna lokomotiva serije 51 na kolodvoru u Ogulinu, a dio je Zbirke željezničkih vozila i dijelova Hrvatskoga željezničkog muzeja.

Na kraju izdvojeni su i predmeti pokretne baštine među kojima su stari vozni redovi i prijevozne karte, a iz kojih se jasno mogu iščitati uloga i važnost željeznice za razvoj Karlovca i njegove okolice. U zaključku izložbe istaknuti su najvažniji pokazatelji važnosti željeznice za moderni i suvremeni razvoj grada Karlovca, ali i cijeloga kraja, kako u samim počecima kada je opseg putničkog i teretnog prijevoza iznimno brzo rastao tako i u novije vrijeme kada je željeznica iznova počela dobivati veliki značaj, uslijed čega su započeli radovi obnove i modernizacije pruga u smjeru Karlovca, s krajnjim ciljem izgradnje nove nizinske pruge u smjeru Rijeke, do koje danas vodi pruga izgrađena 1873., koja je prva povezala unutrašnjost Hrvatske s njezinom jadranskom obalom.

Fotogalerija

Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca 1
Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca 2
Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca 3
Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca 4
Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca 5
Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca 6
Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca 7
Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca 8
Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca 9
Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca 10
Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca 11
Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca 12
Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca 13
Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca 14
Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca 15
Šesnaest desetljeća željeznice do Karlovca 16