Damir Hoyka jedan je od najistaknutijih suvremenih fotografa u Hrvatskoj. Rad ovog samostalnog umjetnika temelji se na brojnim temama. Hoyka fotografira portrete, izvodi kreativne projekte, organizira i vodi radionice gdje educira mlade fotografe. Prisutan je na hrvatskoj sceni 40 godina i dobitnik je brojnih nagrada.
Kada se piše o Hoyki, nezaobilazno je spomenuti Fotosofiju. Unikatni projekt Fotosofia održava se već dva desetljeća. Polaznici radionice usavršavaju svoja fotografska znanja i uče kako postati kvalitetni umjetnički fotografi. Iskustvo voditelja Damira Hoyke presudno je u transferu znanja i formiranju novih umjetničkih imena. Hoyka kroz ovaj projekt već godinama nesebično dijeli iskustvo i formira nova imena na umjetničkoj sceni. U ovom projektu prepoznajem plemenitu pedagošku crtu koja govori o umjetničkoj veličini samog Hoyke.
Osim fotografija i projekta Fotosofia, Hoyka je autor brojnih romana za djecu i mlade. Otkuda ideja za ove romane? Hoyka svojim romanima želi djecu i mlade educirati na bolji i atraktivniji način, što nam još jednom ukazuje na Hoykinu plemenitu pedagošku crtu. Glavna junakinja romana je radoznala desetogodišnja djevojčica Tizi Enili koja s roditeljima, vrhunskim znanstvenicima, živi u gradu Gea na istoimenom otoku. Tamo pohađa školu u sklopu znanstvenog instituta kojem je misija da čovječanstvu omogući napredak i kvalitetniji život. U toj se školi naprednim edukativnim metodama nastoje otkrivati i razvijati individualne sposobnosti svakog učenika. Konačni je cilj doskočiti problemima lošeg obrazovanja zbog kojih mnogi vrhunski talenti ostaju nezapaženi ili ne uspiju razviti svoje pune potencijale. Pustolovine Tizi Enili imaju četiri nastavka, a neke škole su ih uključile u izbornu lektiru.
Hoyka ima želju svijet mijenjati na bolje. Kao senzibilizirani umjetnik, primjećuje nedostatke u različitim društvenim skupinama te ih popravlja svojim edukativnim radom. Svoju pedagošku aktivnost gradi na ideji da pojedinci mogu mijenjati svijet na bolje. Takvi pojedinci oko sebe okupljaju ostale koji također promjenom vlastite svijesti mogu utjecati na pozitivne promjene u kolektivnoj svijesti. Ono što čini okosnicu Hoykinog interesa je nadogradnja ljudske svijesti.
Priča o individualnoj i kolektivnoj svijesti nastavlja se u Hoykinom osobnom umjetničkom izričaju kroz ciklus digitalnih fotografija nazvan Kvantni safari. Ljudsko biće dio je mikro- i makro kozmosa. Misao i djelo oblikuju kozmos pa tako mogu nastati pozitivna i negativna subatomska zbivanja. Hoyka sebe doživljava dijelom kozmosa i jednim od kreatora pozitivnih energija u subatomskim zbivanjima. Svaki je pojedinac nesvjesni kreator ovih zbivanja, ali pojedinac probuđene svijesti može oblikovati svijet. Ovo bih ja nazvala nadsvijest ili duhovna probuđenost. Hoyka je čovjek, umjetnik probuđene nadsvijesti. On je svjestan svoje uloge na ovom svijetu i utjecaja na mikro- i makrokozmos. Nevidljivi svijet energija, elementarnih čestica i subatomskih zbivanja neodoljivo podsjećaju na Silu iz Ratova zvijezda. Silu mogu osjetiti i iščitati jedino vitezovi Jediji. Ona je tu oko nas u svome mikro- i makroobliku. Osobni utjecaj na ovu Silu – mikrokozmos, Hoyka predstavlja u ciklusu eksperimentalne digitalne fotografije nazvane Kvantni safari.
Kvantni safari putovanje je u nepoznati svijet elementarnih čestica i kvantnih energija. Istražujući tajne mikrokozmosa, Hoyka nam u vizualnom obliku materijalizira nevidljive svjetove. Safari predstavlja uzbudljiv susret nauke, umjetnosti i tehnologije. Nijedna digitalna fotografija iz ovog ciklusa nije samo vizualni zapis, već su sve i filozofska refleksija o tome kako gledati svijet novim kvantnim očima, očima probuđene svijesti i duhovnosti. Kvantnim očima vidi se ono što se skriva u dubini iza vidljivog. U ovom ciklusu Hoyka se bavi dubokim pitanjima iskonskog porijekla svijeta i uloge svakog pojedinca u njegovu oblikovanju. Kvantnim očima autor nas uči da umjetnost nije samo način da se nešto zabilježi, već reinterpretira i transformira.
Hoyka promatraču izložbe otvara oči i nudi nove perspektive djelujući na individualnu i kolektivnu svijest. Ovaj plemeniti umjetnik želi mijenjati svijet, ali u svoju avanturu želi uključiti i sve nas. Da bi svijet bio bolje mjesto, svi bi trebali razmišljati na ovaj način. Pozitivna razmišljanja i djelovanja daju pozitivna subatomska zbivanja. Svi mi moramo postati svjesni vlastitog utjecaja na svijet u kojem živimo. Hoyka ovim ciklusom u svima nama budi svijest o kozmosu i našoj ulozi u njemu. On koji je svjestan Sile traži od nas isto to. Kao što educira polaznike Fotosofije i djecu, tako i educira nas koji gledamo ovu izložbu. Hoykina želja je: „May the force be with all of us“. Hvala ti Hoyka što nam svima otvaraš oči.
Pripremila Aleksandra Goreta, akademska slikarica, voditeljica Galerije Vjekoslav Karas
***
Damir Hoyka nagrađivani je samostalni umjetnik – fotograf s 40 godina profesionalnog iskustva. Autor je koncepata fotoedukacija Fotosofia i PhotoWalk te voditelj istoimenih fotoradionica. Izlagao je na više od stotinu samostalnih i grupnih izložbi, realizirao niz multimedijalnih umjetničkih projekata, objavio tisuće fotografija, tri foto monografije, esej o fotografiji Fotosofia, četiri dijela serijala romana za mlade Pustolovine Tizi Enili i SF roman Xavia, te bio član i predsjednik brojnih foto žirija. Za svoj fotografski i književni rad dobio je nekoliko nagrada. Njegov rad fokusiran je na područja umjetničke i primijenjene fotografije. Član je ULUPUH-a i HZSU-a.
U Galeriji Vjekoslav Karas u Karlovcu Hoyka predstavlja svoj novi ciklus digitalno manipulirane fotografije „Kvantni safari“. Kvantni safari putovanje je u nepoznati svijet elementarnih čestica i kvantnih energija. Istražujući tajne mikrokozmosa, Hoyka nam u vizualnom obliku materijalizira nevidljive svjetove. Safari predstavlja uzbudljiv susret nauke, umjetnosti i tehnologije. Nijedna digitalna fotografija iz ovog ciklusa nije samo vizualni zapis, već su sve i filozofska refleksija o tome kako gledati svijet novim kvantnim očima, očima probuđene svijesti i duhovnosti. U ovom ciklusu Hoyka se bavi dubokim pitanjima iskonskog porijekla svijeta i uloge svakog pojedinca u njegovu oblikovanju. Kvantnim očima autor nas uči da umjetnost nije samo način da se nešto zabilježi, već reinterpretira i transformira. Predgovor izložbi potpisuje Aleksandra Goreta, akademska slikarica i voditeljica Galerije V. Karas.
Izložba će se moći razgledati do 27. ožujka 2025.
***
Fotografije: Denis Stošić